Nya Tag! Barnmat

Har fått inspiration till det mesta i livet just nu:)
Ska börja blogga lite smått igen, det kommer inte bli så personligt, utan handla mer om barn och barnartiklar samt lite om livet generellt med barn.

E är nu lite över fyra månader!
När din bebis är fyra månader så har magen blivit större och den behöver inte mat lika ofta -- bara fyra eller fem gånger om dagen. Den fortsätter att växa och öka i vikt, det är bara att behovet av mat börjar närma sig större barns. Bebisens uppmärksamhet kan börja dras till andra människor och saker under matstunderna och det kan bli lite störigt, även om det är roligt att den blir alltmer uppmärksam på sin omgivning. Om ditt barn är lättdistraherat, kan det vara värt att dra sig tillbaks till en lugn plats när du ska amma eller ge ersättning under en tid.



Vi har provat smakportioner nu, vad skoj det var.
I början av veckan gjorde jag egna hopkok av palsternacka, potatis och morot. Kokade dem för sig sen gjorde jag tre olika purreér av dem, blandade ut dem med lite kokvatten och ersättning samt en lite klick smör i alla tre. Hittade en stavmixer i ett av skåpen i köket (visste jag inte ens att jag hade, men tur där!)

Sen var det dax för provsmakning, vi har börjat med pasternacka och potatis. Hon tyckte väl inte att det var någon jätte hit precis, men fick i sig lite. Nu har vi haft samma smak i fem dagar ich nu börjar hon få kläm på det, gapar så fort skeden kommer mot munnen. Men jag vet inte om hon får i sig så mycket egentligen, tycker det mesta hamnar utanför;)
Jaja, tanken med smakisar är väl just att det bara ska smakas fram, inte "äta" direkt.



Idag provade vi faktiskt Sempers bananGröt. Svårt att säga vad hon tyckte faktiskt, men lite fick hon ner, sen sov hon nästan 50 min, vilket är ovanligt för att vara förmiddagsluren, den brukar vara i 30 min annars.

Hmmm, lite skeptisk, men låt oss smaka då!


Dom där fingrarna är nog godast ändå<3

Kram
Sara
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0